Greenfarra♥: July 2015

24 July 2015

KOMPENEN YANG PERLU DIPERIKSA

Assalamualaikum,,, 

Sejak-sejak berada bawah Department Automotive ni, banyak yang farra belajar. salah satunya tentang penyelenggaraan kenderaan sendiri secara berkala.
So. hari ni farra nak share dengan u all semua tentang pemeriksaan kenderaan.

10 Kompenen Yang Perlu Diperiksa Sebelum Memulakan Perjalanan 
Terutama bagi yang memulakan perjalanan yang jauh jika tak sempat service

1. Periksa Tayar
Tekana  tayar perlu seimbang ini penting bagi mengelakkan tayar pancit bagi angin kurang atau taya meletup jika tekanan angin terlalu tinggi. sebaiknya tekanan yang sesuai bagi kenderaan antara 32-34PSI (221-235kPa) dan tayar ganti 37PSI (250kPa) bergantung kepada kenderaan, jenis tayar dan muatan.
lagi satu, jangan lupa periksa kehausan bunga tayar. guna duit syiling 20sen. 



2. Periksa Brek
Pastikan brek berfungsi dengan baik. selenggara minyak brek dengan kerap bagi memaksimumkan keupayaannya. jangan lupa pastikan brek pad pada disk berada pada ketebalan yang cukup.

3. Periksa Radiator dan Sistem Penyejuk
Pastikan radiator dan air dalam tangki sokongan mencukupi. jika kurang, tambah air radiator sehingga paras yang ditentukan. ini penting bagi memastkan suhu enjin stabil dan mengelakan kerosakan pada enjin.

4. Periksa Minyak Enjin
Jangan lupa menukar minyak enjin antara 3-6 bulan penggunaan atau 5,000-10,000 km perjalanan mengikut spesifkasi kenderaan bagi memastikan enjin berfungsi dengan baik. 

5. Periksa Minyak Gear Box.
Ini sangat penting bagi melancarkan pengunaan gear sama ada penggunaan kereta automatik mahupun manual. tujuannya bagi mengelakan kehausan melampau pada gear.

6. Periksa Belting atau Timing Belt (tali sawat)
Pastikan Tali sawat enjin, kipas dan penghawa dingin berada pada tahap baik dan tidak haus. ini penting bagi menjamin kuasa enjin berada pada tahap baik. selalunya tali sawat ini akan ditukar jika ada kesan bunyi bising pada enjin atau perjalanan mencecah 50,000 km.

7. Periksa Bateri
Pastikan air bateri sentiasa berada pada tahap yang sepatutnya. jangan sesekali menambah air bateri dengan menggunakan air biasa, gunalah air bateri yang berakali.

8. Periksa Palam Pencucuh.
Ingat palam pencucuh ibarat jantung kenderaan. kalau palam pencuch tak baik alahai tak berfungsilah kereta tu....

9. Periksa semua Lampu Kenderaan.
pastikan semua lampu kenderaan (lampu brek, lampu kecemasa, lampu signal, lampu hadapan dan belakang) berfungsi terutama perjalanan pada waktu malam.

10. Periksa Cermin dan Pengilap (wiper) 
pastikan semua cermin kenderaan berada dalam keadaan baik dan tidak rosak atau retak. Pengilap cermin juga perlu ditukar jika tak berfungsi dengan baik, bagi mengelakan gangguan penglihatan semasa hujan. 

Sekiranya ada salah satu faktor ini tak berfungsi, sila hantar kenderaan anda ke pusat servis atau benkel untuk penyelenggaraan. 
dapatkan khidmat nasihat daripada makenik yang berpengalaman.

Kebiasaannya kita kurang pengetahuan dalam penyelenggaraan kenderaan, bukan sahaja golongan wanita, malah golongan lelaki juga tidak banyak pengetahuan dalam penjagaan kenderaan.

PENJAGAAN KENDERAAN BERKALA JUGA SANGATLAH PENTING BAGI MENJAMINKAN KESELAMATAN.

sumbur rujukan dan nasihat daripada PDNKK


23 July 2015

KENAPA ORANG BERJAYA ITU BERJAYA

  • Mentaliti dia berbeza. 
  • Sikap dia berbeza. 
  • Kesabaran dia berbeza. 
Orang berjaya dia tak suka komplen. tak macam kita semua nak komplen. Itu lah Ini lah..Orang gagal sibuk kira benda yang tak jadi ja... 

Mereka ni pantas.
  • Pantas buat keputusan, 
  • Pantas buat tindakan. 
Nak berniaga buat je dulu. Ada orang pikir langit dan bumi, tapi orang berjaya buat je dulu, dia tau Allah akan uruskan seterusnya. Mereka sanggup invest untuk kejayaan mereka. Invest wang, tenaga dan masa. 

Percayalah Pada Rezeki Allah

Mereka bina networking yang bagus.
Maksud networking: Anda adalah siapa kawan anda. Siapa nak hidup berubah? Upgrade kawan. Mereka dah buat keputusan dari awal yang mereka nak berjaya. Fast action fast result

Tak percaya? Pegi tanya mereka yang berjaya.

Mereka tidak menghiraukan kutukan
Ada setengah orang sibuk melayan apa orang cakap. Tak ada ilmu, sibuk layan kutukan orang. Kalau kita tak cuba Kita tak akan tahu..

Fokus
Ada orang Fokus 1 produk pada 1 masa. tu pon boleh berjaya
Jangan hanya Fokus 1 masalah pada 1 masa. Dimana ada masalah, disitu ada peluang. Dimana ada peluang,di situ ada wang. Dimana ada wang, di situ ada kekayaan. ini dah macam ambik kesempatan

Tetapi Fokus 1 orang pada 1 hati, Buatlah sesuatu pekara dari hati ke hati, fokuslah sama-sama membantu sama-sama berjaya. tak kemana Rezeki Allah ni.

Mereka juga konsisten & persisten.
tak mudah putus asa, mana ada sesuatu yang kita sekali usaha terus berjaya,,, yang kita perlu,,, sentiasa berusaha untuk terus berjaya, 

Jatuh sekali bukan bermakna gagal, 
BERUSAHA, DOA dan TAWAKAL..

Untuk insan-insan HEBAT!!

SAYA SUKA JAYAKAN ORANG, KERANA ORANG TELAH JAYAKAN SAYA..
SAYA SUKA BERKONGSI DENGAN ORANG, KERANA ORANG TELAH BERKONGSI DENGAN SAYA,
SAYA SUKA BANTU ORANG, KERANA ORANG TELAH BANTU SAYA,

UTAMAKAN KESIHATAN, SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG... 

untuk khidmat kesihatan dan kecantikan PM saya, insyallah kami boleh membantu... 

Antara Kebebasan Kewangan & Keberkatan Kewangan

Assalamualaikum semua,,,

Farra tertarik dengan blogger Kaizan Nazlan... banyak kongsi tips and ilmu kewangan dan kehidupan...

Salah satu tajuk yang menarik minat farra untuk kongsi di blog ni : Antara Kebebasan Kewangan & Keberkatan Kewangan

Kebebasan kewangan atau Keberkhatan Kewangan? pandangan anda yang mana yang patut dikejar dan diutamakan? 

kalau ikut pendangan farra,, dua-dua farra kejar,, tetapi paling utama adalah keberkatan..

yang warna biru adalah atikel beliau.. yang warna hitam adalah pendapat farra

Bismillah – Islam mengajar kita agar mencapai “keberkhatan kewangan”, ia merupakan rencah utama dalam mencapai kebahagian dan kejayaan di dunia ini. Mencapai kebebasan kewangan perlu disertakan dengan keberkhatan kewangan. Kita nak rezeki yang kita perolehi halal dan berkat, kemudiannya rezeki yang kita perolehi itu dikongsikan untuk menjadikan dunia satu tempat yang lebih baik. Lihat sahaja bagaimana baginda Nabi Muhammad s.a.w mengurus hartanya, berjuta-juta hartanya diinfaq pada mereka yang memerlukan dan diinfaqkan pada jalan Allah. Kemudian, lihat pula para sahabat, adakah mereka mengumpul harta untuk diri mereka sahaja? atau mereka mengumpul harta untuk membantu manusia?Kehebatan Baginda Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat terserlah dengan perjuangan mereka memberi manfaat pada orang lain, dan mermatabatkan Islam di dunia ini.

ini salah satu panduan yang farra guna untuk rujukan, kepada sesiapa yang mahukan kebebasan dalam kewangan tetapi ingin keberkatan,, betulkan niat kita dan jangan belakangi Allah.. YA Farra seorang 4time usahawan yang inginkan kebebasan dalam kewangan tetapi pentingkan keberkatan... Alhamdulilah disini farra faham konsep keberkatan dan kebebasan...

Usah kita terikut dengan Sistem kapitalis yang mengajar, agar kita mementingkan diri dengan hanya mengumpul wang untuk diri sendiri sahaja, maximizing the profit tanpa memikirkan halal dan haramnya, betul atau salahnya. Kebebas kewangan itu tidak salah, yang salahnya apabila kita mula mementingkan diri, menghalalkan yang haram, dan hati kita buta kerana wang. Masa untuk berubah!
Kejarlah keberkhatan kewangan dengan bersedekah pada orang susah, memelihara anak-anak yatim, infaq harta pada Ngo-Ngo Islam, mempromosikan produk-produk yang halal lagi baik dan macam-macam lagi.
Kejarlah keberkatan kewangan melebihi kebebasan kewangan. We are more that that.Kebebasan kewangan bagi saya ialah apabila kita tidak menjadi hamba kepada wang, tapi hamba kepada Allah.

Betul cakap beliau,,, kebebasan wang itu tak salah,,, yang salah adalah cara kita menguruskannya... Akhirnya farra rasa lega sikit, walaupon ramai yang beranggap MLM adalah salah satu jalan kebebasan wang belum tentu lagi berkat, tetapi bila kita faham konsep,, insyallah rezeki yang kita cari ada berkatnya jika dengan niat yang betul,

“Usah menjadi hamba wang, Mulalah menjadi hamba Allah”

jika ada tersalah kata atau terguris disini harap dimaaf ka
yang baik adalah datang dari Allah S.W.T dan yang salah itu adalah atas kesilapan saya sendiri. 

ADAKAH BUAH PINGGANG ANDA SIHAT?

BUAH PINGGANG ADALAH SALAH SATU PENYAKIT KRONIK.
  • Ramai diantara kita tidak sedar bahawa buang pinggang kita rosak sehingga kita menjalani pemeriksaan perubatan.
  • Risiko mengalami kerosakan terok sehingga memerlukan rawatan dialisis atau menjalani pembedahan buah pinggang.
  • sesetengah diantara kita mungkin mengalami tanda-tanda dan gejala berikut, bergantung kepada jenis penyakit buah pinggang.
  1. Ketidak selesaan dan sakit semasa buang air kecil
  2. Darah keluar bersama-sama air kencing.
  3. Perubahan kekerapan membunag air kencing dan kerap pada waktu malam.
  4. Sakit belakang (bahagian loin)
  5. Bengkak pada pergelangan kaki.
  6. Sembap pada sekeliling mata terutama pada waktu pagi.

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
  • Banyakan minum air yang betul bagi mengawal bendalir dalam badan dan buah pinggang
  • Mengawal Tekanan Darah.
  • Mengawal gula dan Kolestrol dalam darah
  • Berhenti merokok dan bersenam
  • Mengawal berat badan

MAKLUMAT PENTING!
  1. AIR
  2. Tekanan Darah dan Kolestrol



SAYA MENYERU RAKAN-RAKAN, 
MARILAH KITA SAMA-SAMA MENJAGA KESIHATAN KITA.

MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI

sumber maklumat daripada Yayasan Buang Pinggang Kebangsaan Malaysia, 
Program penjagaan buang pinggan

WASPADA PENYAKIT KRONIK

JUMLAH PENYAKIT MENINGKAT, MASYARAKAT PERLU SEDAR MEKANISME PENCEGAHAN...
  • Rata-rata diantara kita kurang sedar mengenai pelbagai penyakit kronik termasukalah darah tinggi, kencing manis, buah pinggang, angin ahmar dan banyak lagi penyakit yang tidak berjangkit.
  • Mengikut data Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) 60% kematian manusia seluruh dunia adalah berpunca daripada penyakit kronik dan 50% adalah berpunca daripada sakit jantung.
  • Pada masa ini, dianggarkan 18,000 - 20,000 pesakit menghadapi penyakit buang pinggang kritikal di seluruh negara memerlukan pendermaan borgen dan  terdapat seramai 30,000 pesakit buah pinggang yang menjalani rawatan dialisis dan mereka terpaksa menanggung pelbagai kesulitan termasuk kos yang mahal, masa yang panjang serta komplikasi sepanjang rawatan terbabit (DR. Aisia Abdul Rahman, Ketua Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi HSNZ)
  • Bayangkan 30,000 pesakit ini terpaksa menghabiskan masa 3-4 jam untuk rawatan dengan kos RM4,000 sebulan
  • Lebih menyakitkan, mereka terpaksa berdepan dengan risiko seperti pendarahan, jangkitan kuman, tiada salur darah untuk didialisls dan ada yang meninggal dunia semasa rawatan.

KESEDARAN RENDAH TENTANG KESIHATAN.
  • Bilangan pesakit yang semakin meningkat memerlukan satu mekanisme pencegahan dan kesedaran bagi melahirkan generasi yang celik penyakit pada masa hadapan.
  • Sebagai seorang insan yang mementingkan kesihatan, saya sendiri terasa sedikit kesal dengan diri kita sendiri yang memandang rendah dengan kesihatan diri.


SAYA MENYERU RAKAN-RAKAN, 
MARILAH KITA SAMA-SAMA MENJAGA KESIHATAN KITA.


14 July 2015

UMUR

Nikmat paling besar manusia ialah UMUR kita. Tampa umur tidak dapat beribadat. Oleh itu, jangan sesaat pon bazirkan umur kita dengan fikiran, perasaan dan tindakan nagetif dan sia-sia

5 perkara Menghalang Seseorang Menjadi Soleh

Menurut Saidina Ali Karmallahu Wajhah, 5 perkara yang menghalang seseorang daripada menjadi soleh ialah :
  1. Merasa damai dengan kejahilan atau perkara buruk.
  2. Rakus atau tamak kepada keduniaan
  3. Utamakan atau pentingkan diri sendir
  4. Riyak atau takbur dalam beramal
  5. Ujub atau membangka diri dengan apa yg ada.

8 July 2015

KAD RAYA DARI Cik Akak & Kathy R'bain

Assalamualaikum,,,, dan salam Ramadhan,,,

Zaman sekarang ni,, nak kutip kad raya dari kawan2 cukup susah,,, dulu masa zaman sekolah or time ada kwn sekerja yg kaki gila kad,, 

Selalu jugak lah lawan-lawan tukar kad raya ,, tapi sekarang susah la nk dapat kad raya pon,,,

Alhamdulilah,,, hari ni farra terima 1 kad raya dari Cik Akak ... TQ kepada blogger Cik Akak..

ni lah kad raya pertama tahun ni... 


Giveaway "Blog Fadzi Razak Launch" 2015

Bersempena dengan usia Blog Fadzi Razak ni dah mencecah usia setahun lebih dan sempena jugak Blog Fadzi Razak bertukar domain dari www.fadzirazak.blogspot.com kepada www.fadzirazak.com, aku nak buat satu giveaway mudah untuk korang semua.


Cara sertai:

1. Follow Blog Fadzi Razak dan blog-blog sponsors

2. Like Facebook Fanpage Blog Fadzi Razak dan Fanpage sponsors

3. Follow Instagram Blog Fadzi Razak dan Instagram sponsor

4. Buat satu entri bertajuk Giveaway "Blog Fadzi Razak Launch" 2015

5. Letakkan banner giveaway di atas dalam entri korang dan backlink kan ke Blog Fadzi Razak -- kalau nak senang, copy paste je code HTML di bawah ni.

6. Bila dah siap, komen link entri korang dekat ruangan komen di bawah 


Hadiah-hadiah:

1. 1 x Cathy Choo shower gel ml (Mama Darwiish) 
2. 2 x Top Up RM10 (Rafzan Tomomi)
3. Buku Nota Harian (Amanda Suria)
4. Cash RM10 (Azlinda Alin)
5. Sehelai Jacket Denim (Fara Hanim)
6. 2 x tapak iklan free selama sebulan (Syira Lokman)
7. Sehelai Shawl (Kathy Aiman)
8. Topup RM10 (Inani Hazwani)
9. Pakaian (Ayuni Rafilah)
10. Tapak iklan dan banner percuma selama sebulan (Fadzi Razak) 

Total pemenang yang bertuah = 12 orang 

Syarat-syarat:

1. Giveaway ini akan berlangsung selama 3 minggu bermula 1 Julai 2015 hingga 22 Julai 2015.
2. Giveaway ini terbuka kepada semua blogger yang tinggal di dalam Malaysia sahaja.
3. Para sponsor juga layak untuk menyertai giveaway ini.
4. Pemenang akan dipilih secara random menggunakan random.com.
5. Nama pemenang akan diumumkan pada 23 Julai 2015. 
6. Para pemenang perlu respon dalam masa seminggu (24 Julai 2015 hingga 30 Julai 2015)
7. Hadiah-hadiah akan mula dihantar/diberi pada 31 Julai 2015

Nak menang hadiah lepas Hari Raya? Ini peluang korang. Jom ramai-ramai sertai Giveaway "Blog Fadzi Razak Launch" 2015.

Good luck kepada semua! 

Read more: http://www.wayneharraz.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html#ixzz3fG98Iwp5

KEBAHAGIAAN DAN KEINDAHAN BULAN RAMADHAN ~ Bahagian 5

Cara Pertama Memaknai Ramadhan : Bertawakal kepada Allah Ta’ala

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah menjelaskan, “Dalam menyambut kedatangan musim-musim ibadah, seorang hamba sangat membutuhkan bimbingan, bantuan dan taufik dari Allah ta’ala. Cara meraih itu semua adalah dengan bertawakal kepada-Nya.”

Cara Kedua Memaknai Ramadhan: Banyak Bertaubat Sebelum Ramadhan Tiba

Banyak sekali dalil yang memerintahkan seorang hamba untuk bertaubat, di antaranya: firman Allah ta’ala:

“Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuhaa (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai,(QS. At.Tahrim. 8 ).

Kita diperintahkan untuk senantiasa bertaubat, karena tidak ada seorang pun di antara kita yang terbebas dari dosa-dosa. Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam mengingatkan, “Setiap keturunan Adam itu banyak melakukan dosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang bertaubat.” (HR. Tirmidzi dan dihasankan isnadnya oleh Syaikh Salim Al Hilal)

Cara Ketiga Memaknai Ramadhan : Membentengi Puasa Kita dari Faktor-Faktor yang Mengurangi Kualitas Pahalanya

Sisi lain yang harus mendapatkan porsi perhatian spesial, bagaimana kita berusaha membentengi puasa kita dari faktor-faktor yang mengurangi keutuhan pahalanya. Seperti menggunjing dan berdusta. Dua penyakit ini berkategori bahaya tinggi, dan sedikit sekali orang yang selamat dari ancamannya.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam mengingatkan:

“Barang siapa yang tidak meninggalkan kata-kata dusta dan perbuatannya, maka niscaya Allah tidak akan membutuhkan penahanan dirinya dari makanan dan minuman (tidak membutuhkan puasanya).” (HR. Bukhari)

Cara Keempat Memaknai Ramadhan : Memprioritaskan (Menyempurnakan) Amalan yang Wajib

Hendaknya orang yang berpuasa itu memprioritaskan amalan yang wajib. Karena amalan yang paling dicintai oleh Allah ta’ala adalah amalan-amalan yang wajib. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menjelaskan dalam suatu hadits qudsi, bahwa Allah ta’ala berfirman:

“Dan tidaklah seseorang mendekatkan diri kepada-Ku dengan suatu amalan yang lebih Aku cintai daripada amalan-amalan yang Ku-wajibkan.” (HR. Bukhari)

Seandainya kita termasuk orang-orang yang amalan sunnahnya tidak mampu diperbanyak pada bulan puasa, maka setidaknya kita berusaha untuk memelihara shalat lima waktu dengan baik, dikerjakan secara berjamaah di masjid (bagi pria), serta berusaha sesegera mungkin berangkat ke masjid sebelum adzan dikumandangkan. Sesungguhnya menjaga amalan-amalan yang wajib di bulan Ramadhan adalah suatu bentuk ibadah dan taqarrub yang paling agung kepada Allah.

Sungguh sangat memprihatinkan, tatkala kita dapati orang yang melaksanakan shalat tarawih dengan penuh semangat, bahkan hampir-hampir tidak pernah absen, namun yang disayangkan, ternyata dia tidak menjaga shalat lima waktu dengan berjamaah. Terkadang bahkan tidur, melewatkan shalat wajib dengan dalih sebagai persiapan diri untuk shalat tarawih!!? Ini jelas-jelas merupakan suatu kejahilan dan bentuk peremehan terhadap kewajiban! Sungguh hanya mendirikan shalat lima waktu berjamaah tanpa diiringi dengan shalat tarawih satu malam, lebih baik daripada mengerjakan shalat tarawih atau shalat malam, namun berdampak menyia-nyiakan shalat lima waktu. Bukan berarti kita memandang sebelah mata terhadap shalat tarawih, akan tetapi seharusnya seorang muslim menggabungkan kedua-duanya; memberikan perhatian khusus terhadap amalan-amalan yang wajib seperti shalat lima waktu, lalu baru melangkah menuju amalan-amalan yang sunnah seperti shalat tarawih.

Cara Kelima Memaknai Ramadhan: Berusaha untuk Mendapatkan Lailatul Qadar

Setiap muslim di bulan berkah ini berusaha untuk bisa meraih lailatul qadar. Dialah malam diturunkannya Al-Qur’an (QS. Al-Qadar: 1, dan QS. Ad-Dukhan: 3), dialah malam turunnya para malaikat dengan membawa rahmat (QS. Al-Qadar: 4), dialah malam yang berbarakah (QS. Ad-Dukhan: 3), dialah malam yang lebih utama daripada ibadah seribu bulan! (83 tahun plus 4 bulan) (QS. Al-Qadar: 3).

Barang siapa yang beribadah pada malam ini dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala dari Allah maka dosa-dosanya yang telah lalu akan diampuni oleh-Nya (HR. Bukhari dan Muslim).

Cara Keenam Memaknai Ramadhan: Jadikan Ramadhan Sebagai Madrasah untuk Melatih Diri Beramal Saleh, yang Terus Dibudayakan Setelah Berlalunya Bulan Suci Ini
Bulan Ramadhan ibarat madrasah keimanan, di dalamnya kita belajar mendidik diri untuk rajin beribadah, dengan harapan setelah kita tamat dari madrasah itu, kebiasaan rajin beribadah akan terus membekas dalam diri kita hingga kita menghadap kepada YangMahaKuasa.Jangan sampai amal ibadah kita turut berakhir dengan berakhirnya bulan Ramadhan. Kebiasaan kita untuk berpuasa, shalat lima waktu berjamaah di masjid, shalat malam, memperbanyak membaca Al-Qur’an, doa dan zikir, rajin menghadiri majelis taklim dan gemar bersedekah di bulan Ramadhan, mari terus kita budayakan di luar Ramadhan.

Allahta’alamemerintahkan:“Dan sembahlah Rabbmu sampai ajal datang kepadamu.” (QS. Al-Hijr: 99)

Semoga kita tergolong orang-orang yang mampu menikmati keutamaan Ramadhan dan memperoleh hikmahnya, khususnya hikmah lailatul qadar.

Ciri utama diterimanya puasa kita di bulan Ramadhan dan tanda terbesar akan keberhasilan kita meraih lailatul qadar adalah berubahnya diri kita menjadi lebih baik daripada kondisi sebelum Ramadhan.

Di antara hikmah dirahasiakannya waktu lailatul qadar adalah:

- Agar amal ibadah kita lebih banyak. Sebab dengan dirahasiakannya kapan waktu lailatul qadar, kita akan terus memperbanyak shalat, dzikir, doa dan membaca Al-Qur’an di sepanjang malam-malam sepuluh terakhir Ramadhan terutama malam yangganjil.

- Sebagai ujian dari Allah ta’ala, untuk mengetahui siapa di antara para hamba-Nya yang bersungguh-sungguh dalam mencari lailatul qadar dan siapa yang bermalas-malasan serta meremehkannya (Majaalisu Syahri Ramadhaan, karya Syaikh al-’Utsaimin hal: 163)

Maka seharusnya kita berusaha maksimal pada sepuluh hari itu; menyibukkan diri dengan beramal dan beribadah di seluruh malam-malam itu agar kita bisa menggapai pahala yang agung itu. Mungkin saja ada orang yang tidak berusaha mencari lailatul qadar melainkan pada satu malam tertentu saja dalam setiap Ramadhan dengan asumsi bahwa lailatul qadar jatuh pada tanggal ini atau itu, walaupun dia berpuasa Ramadhan selama 40 tahun, barangkali dia tidak akan pernah sama sekali mendapatkan momen emas itu. Selanjutnya penyesalan saja yang ada…

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam telah memberikan teladan:

“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam jika memasuki sepuluh (terakhir Ramadhan) beliau mengencangkan ‘ikat pinggangnya’, menghidupkan malamnya dan membangunkan keluarganya.” (HR. Bukhari dan Muslim)

KEBAHAGIAAN DAN KEINDAHAN BULAN RAMADHAN ~ Bahagian 4

Indah dan Nikmatnya Ramadhan

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang istimewa, bulan penuh berkah, dan segala amal baik umat-Nya di dunia akan dibalas berlipat ganda oleh Tuhan. Semangat untuk menjalankan ibadah puasa, mampu membentuk karakter untuk memperbanyak amal kebajikan maupun amal ibadah spiritual dalam diri. Selain itu, bulan puasa merupakan bulan yang dapat digunakan untuk membuat mental menjadi tetap konsisten dan istiqamah dalam sebelas bulan berikutnyaBulan Ramadhan merupakan bulan yang istimewa, bulan penuh berkah, dan segala amal baik umat-Nya di dunia akan dibalas berlipat ganda oleh Tuhan. Semangat untuk menjalankan ibadah puasa, mampu membentuk karakter untuk memperbanyak amal kebajikan maupun amal ibadah spiritual dalam diri. Selain itu, bulan puasa merupakan bulan yang dapat digunakan untuk membuat mental menjadi tetap konsisten dan istiqamah dalam sebelas bulan berikutnya

Berikut ini adalah cara-cara memaknai Ramadhan yang disampaikan oleh Syaikh Dr. Ibrahim bin ‘Amir ar-Ruhaili pada malam Jum’at 27 Sya’ban 1423 H di Masjid Dzun Nurain Madinah, yang berjudul ‘Agar Ramadhan Kita Bermakna Indah’ .

bersambung ~~~~

KEBAHAGIAAN DAN KEINDAHAN BULAN RAMADHAN ~ Bahagian 3

Nilai-Nilai Pendidikan dalam bulan Ramadhan

Puasa, bukan sekedar kewajiban tahunan, dengan menahan lapar dan berbuka, kemudian setelah itu hampir tidak berbekas dalam jiwa ataupun dalam perilaku dalam bersosialisasi di masyarakat, namun puasa lebih kepada kewajiban yang mampu menggugah moral, akhlak, dan kepedulian kepada hal social kemasyarakatan. Puasa merupakan kewajiban yang universal, dan sebagai orang yang beragama Islam, maka perlu diyakini bahwa puasa merupakan kewajiban yang disyariatkan untuk setiap muslim/mukmin, seperti layaknya sebagai umat dari Nabi Muhammad SAW.

Puasa, merupakan satu cara untuk mendidik individu dan masyarakat untuk tetap mengontrol keinginan dan kesenangan dalam dirinya walaupun diperbolehkan. Dengan berpuasa seseorang dengan sadar akan meninggalkan makan dan minum sehingga lebih dapat menahan segala nafsu dan lebih bersabar untuk menahan emosi, walaupun mungkin terasa berat melakukannya.

Namun, apapun yang diperbuat di bulan puasa ini, semuanya kembali kepada kesadaran diri masing-masing, untuk memahami makna puasa, dan makna-makna lain yang akan menentukan sikap dan perilaku diri ke depan setelah berlalunya bulan puasa. Oleh karena itu, apa yang sampai di mata dan telinga Allah, adalah niat, maka hati dan pikiran kita untuk menjalankan ibadah puasa, bukan penampilan lahiriah atau materi peribadatan yang dilakukan

6 July 2015

Dayana and DurratunKhayla Surprise Giveaway

Assalamualaikum

giveaway kali ini ditaja sepenuhnya oleh DurratunKhayla ! 

Untuk penyertaan, hanya ikut 3 langkah mudah : 

 1. hanya like Fan Page, follow blog dan Instagram mereka. 
2. Buat entry Dayana dan DurratunKhayla Surprise Giveaway ,
3. Klik Banner untuk syarat seterusnya

Tarikh tutup : 10 July 2015



Owner DurratunKhayla, Balqis yang comel.

GA Kawaidesu Concept Raya 2015 Bernilai RM395


Assalamualaikum semua

Bersempena Hari Raya dan Pembukaan Blog Shop Kawaidesu Concept,

Blog Shop Kawaidesu Concept berbesar hati untuk memberi hadiah hadiah sebanyak 44 item untuk 14 peserta bertuah dengan nilai RM395 untuk follower mereka. 

Syarat Penyertaan Mudah Saja,,,
Follow sana,
Like sini,
Buat entry, 
dah siappppppp

Boleh Klik Banner untuk penyertaan...


Hadiah Hadiah

Hadiah Utama
(1 pemenang)
Duit Raya rm50 + 1 Supra Pro Foundation + 1 Eyeliner/eyebrow concealer pencil + 2 Shiseido Peel Off mask 

Hadiah Kedua
(6 pemenang)
1 Supra Pro Foundation + 1 Eyeliner/eyebrow concealer pencil + 2 Shiseido Peel Off mask 

Hadiah Ketiga
(4 pemenang)
1 Eyeliner/eyebrow concealer pencil + 2 Shiseido Peel Off mask 

Hadiah Keempat
(3 pemenang)
1 Shiseido Peel Off mask 

Hadiah Saguhati
Kesemua Penyertaan akan dilistkan di Blog List


Tarikh Tutup pada 7/7/2015 (12.00 tengah hari)

Giveaway Raya Cash RM1000 by Emas Putih : Cetak Baju Murah Di Sufi Priting Services


Giveaway Raya Cash RM1000 by Emas Putih : Cetak Baju Murah Di Sufi Priting Services | Salam. Giveaway uzu kali ni dibawakan khas untuk Sufi Printing Servives . So sesiapa yang menang wang tunai RM1000 cash, bolehlah join GA uzu ni ye..

Hadiah :
Top Referral : RM100 x 1
Random : RM 50 x 18 Pemenang

Mula : 06 Julai 2015 | Tamat : 15 Julai 2015
Pengumuman Pemenang : 16 Julai 2015 (Khamis)

Sufi Printing Services merupakan kedai cetak baju murah yang menawarkan perkhidmatan print baju murah yang mana telahpun beroperasi sejak tahun 2010 lagi.
Sufi Printing Services merupakan pakar dalam menyediakan perkhidmatan mencetak baju untuk badan-badan kerajaan, pelajar kolej dan universiti, pelajar sekolah dan sesiapa sahaja yang memerlukan khidmat cetak baju murah dengan harga yang MURAH, CEPAT dan BERKUALITI. Sufi Printing Services memberi maklumbalas yang yang cepat melalui email, SMS ataupun whatsapp.

Terdapat banyak kedai cetak baju murah di Malaysia tapi kena anda perlu cetak baju murah di Sufi Printing Services? Dengan pengalaman dalam bidang design and print cetak baju murah selama 5 tahun merupakan tempoh yang cukup lama dan sangat berpengalaman dalam bidang ini dan semestinya cetak baju murah di Sufi Printing Services adalah sangat berbaloi kerana perkhidmatan yang cepat tapi berkualiti serta harga yang murah membuatkan cetak baju murah di Sufi Printing Services memikat hati pelanggan dan tidak lupa juga Sufi Printing Services mengutamakan misi dan visi agar kepuasan pelanggan amatlah diutamakan.

Sufi Printing Services adalah syarikat Bumiputra yang telah menjalankan perniagaan mencetak baju sejak tahun 2010. Sufi Printing Services juga telah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia bernombor pendaftaran SA0171741-M . Sufi Printing Services mempunyai lesen yang sah untuk menjalankan perniagaan di kedai kami beralamat di 17-1 Jalan AWF 3, Ampang Water Front, 68000 Ampang Selangor.
[ Gambar Di Luar Kedai ]
 [ Gambar Di Dalam Kedai ]

Antara Perkhidmatan yang ditawarkan di Sufi Printing Services :

Uniform F1 

6 Sebab Kenapa Anda Perlu Tempah Dengan Sufi Printing Services :

1. Mempunyai Premis Perniagaan
Kebanyakkan orang akan meragui sama ada betul atau tidak bisnes yang kami lakukan. Sebabnya order kami tawarkan melalui online. Muka tak nampak ape pun tak nampak.. nak transfer duit pun takut kene tipu.. Perkara ni normal dalam dunia Online. Apa bisnes pun akan merasai perkara yang sama. Alhamdulillah setakat ini pelanggan kami berasa yakin dengan kami kerana kami mempunyai premis perniagaan yang sah yang terletak di Ampang Water Front. Gambar premis kami dari luar yang beralamat di 17-1 Jalan AWF 3, Ampang Water Front, 68000 Ampang Selangor.

Kami mengalu-alukan kehadiran anda yang berada di sekitar lembah klang untuk melawat pejabat operasi kami untuk melihat sendiri kualiti cetakkan dan juga jenis-jenis baju yang anda mahukan. 

2. Cara Dan Masa Untuk Deal Tempahan Lebih Mudah 
Bagi yang tak sempat nak datang ke kedai kami atau berada di luar selangor, anda boleh deal melalui email, Facebook, Sms ataupun Whatsapp. 24jam on. Insyaallah kami akan balas semua pertanyaan anda dengan cepat. 

3. Penghantaran Yang Fleksible 
Maksud penghantaran yang fleksible ni adalah, anda boleh pilih sama ada nak COD kat kedai kami ataupun hantar melalui PosLaju. Kalau poslaju tu ada caj la kan.. caj tu poslaju yang tentukan. Kami juga boleh hantar ke tempat anda jika menepati syarat-syarat yang kami kenakan. 

4. Tiada Design? Kami Boleh Designkan :) 
Ramai juga pelanggan kami yang tidak mempunyai design. Dengan kami xde masalah. Kami boleh designkan ikut design yang anda mahukan. Cuma berikan kami idea dan kami akan designkan ikut idea anda. Caj minimum untuk design adalah RM50. 

5. Kami Print Sendiri. Bukan Sub Kilang 100% s
Semua baju yang ditempah kami cetak sendiri. Kami tak sub ke mana2 kilang. Jom kita tgk tempat operasi kami.
6. Harga Boleh Runding Sampai Jadi
Cerita pasal harga anda jangan takut. Insyaallah harga boleh nego sampai jadi. Tapi janganlah sampai mintak harga yang tak logik huhu.. Kalau mahal atau lari dengan bajet anda, sila beritahu kami untuk kami semak semula harga supaya kedua-dua belah pihak berpuas hati :) Ok cukup 6 sebab mengapa anda perlu tempah dengan kami. Insyaallah lain hari kami akan update lagi beberapa sebab untuk menguatkan lagi keyakinan anda terhadap kami.

Untuk pertanyaan dan tempahan baju, boleh hubungi kami disini -> HUBUNGI KAMI atau terus call pejabat kami ditalian 03-4280 0833 atau whatsapp 012-296 1085. Waktu operasi adalah dari jam 10 pagi sampai 7 malam.

Giveaway Raya Cash RM1000 by Emas Putih : Cetak Baju Murah Di Sufi PritingrServices dianjurkan oleh Emas Putih dan disponser oleh Sufi Printing Services , Emas Putih , Lan Careno , Mek Zumbie , Mawar Biru , Ejulz , Nina Mirza , Nizam , Ida Baharum , Inani Hazwani , Yanie Yusuf , Syira Lokman , Faziera , Boni Kacak dan Nadiah Hanum :)

1 July 2015

TAMBAH PENDAPATAN HARI INI

harga Minyak dah naik!!!
harga Tol bakal naik August nanti!!!!
GST hari-hari !!!!!

GAJI ANDA?????? TETAP SAMA!!!

PERBELANJAAN MELEBIHI 
PENDAPATAN!!!!

SEDIH?? MARAH?? BUNTU?? BINGUNG?? STRESS??
Alhamdullilah......
Firman Allah dalam surah Al-inshirah ayat 6

' Oleh itu maka tetapkanlah kepercayaan mu...bahawa sesunggunya tiap tiap kesukaran itu disertai dgn kemudahan '

Dont think about problem BUT!!!
Think about solution!!!!

Jom kita tambah income dgn berani berniaga!!!

We are looking for Agent & Distributor for our biz healty & beauty product
~Very good bonus & payout up to 71%!!!
~You also can archieve car fund, house fund & travelling fund.....

Why you must join us???
~Because we no.1 company in malaysia
~20 yrs...stability!!!!
~More than 200 Quality product ISO!!!
~We have 105 millionare in this biz..PROVEN!!!!

Pm or whatapps 0135362065 kpd yg berminat sahaja....







Followers

Kawan-Kawan Google