28 May 2013

Pada Saat Kita Mengatakan

*~~ Pada saat kita mengatakan mood untuk bekerja hilang sebab rakan kita buat masalah pada kita, kita lupa yang sahabat kita pernah keluarkan duitnya untuk belanja kita makan waktu poket kita kosong. Pada saat tu kita lupa jasa baik dia kepada kita.

*~~ Pada saat kita mengatakan teman sebilik kita seorang yang pemalas or pengotor, sahabat kita mengatakan kita seorang yang rajin, baik dan sebagainya. Tidak pernah sekali pun dia mengatakan pekara tak baik tentang kita.

*~~ Pada saat kita mengatakan yang rakan kita seorang yang pelik, suka perpura-pura dan busuk hati, rakan kita sedang sibuk bantu kita buat kerja-kerja kita tampa berkata dan bersungut.

*~~ Pada saat kita mengatakan sahabat kita tak pernah gosok baju, malas mandi dan kuat tido, kita lupa yang sahabat kita pernah bekalkan ubat, dan bersengkang mata semata-mata nak menjaga kita.

*~~ Pada saat kita mengatakan di fb, “hari ni aku sakit hati dengan kawan aku, dia menyusahkan aku, semua tak kena”, sahabat kita pula memberi tahu orang lain yang kita ni hebat, semua kerja kita boleh buat. 

*~~ Pada saat kita mengatakan sahabat kita tak pernah nak kemas rumah, tak pernah nak buang sampah dan selalu menyusahkan kita, kita lupa sahabat kita tak pernah memberi tahu orang lain yang kita pernah mengambil haknya tampa pengetahuanya. Kita pernah pinjam darinya dan tak memulangkan balik, tetapi dia tidak pernah meminta dan mengungkit. 

Adakah anda tahu sahabat anda sentiasa bersangka baik dengan anda? Tahukan anda pada saat anda mengatakan sahabat anda itu dan ini, sedangkan sahabat anda tak pernah memburukan anda?


Bicaralah dengan hati, berfikirlah dengan otak, berpandulah dengan keimanan…


2 comments:

  1. bila saat aku mengatakan sesuatu utk menegur sesungguhny aniat aku tak lebih dr menegur kamu sbb kamu adalah sahabat aku ~ weeeeee hg marah aku ka wey

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sayang hng lah,,, hahahaha...ni kes kawan aku yg paling layak jadi kawan.. hahahaha.... aku akan ikut cakap hng makcik...

      Delete