22 March 2013

BILA NK BERUBAH NI?

Dalam kehidupan perlu ada kesedaran dan motivasi diri,,
baru kita akan ada panduan untuk hidup,,, 
seperti kawan2 kita dari UUM ni,,,, sanggop dari Sintok ke Sg. Petani semata2 untuk memotivasi diri sendiri…  shabas.. 


mehh sya nk bg motivasi sikit,, baca dan paham elok

 

 
ni kisah seekor anjing, 
ada seekor anjing ni, di tuan dia tinggal dia di Malaysia, dia blh hidup, tuan dia hantar dia ke eropah dia boleh hidup bah kan happy lagi, tetapi bila tuan dia hantar dia ke padang pasir, dia meninggal.. nk tau sebab apa, sebab dia mati kena serang sakit pundi kencing kerana tahan kencing,, nk tau kenapa dia tahan kencing?. Sebab dia perlukan benda untuk dia kencing, mcm di Malaysia, Eropah, singapo semua ada tiang, tembok untuk dia lepas kencing, di padang pasir xda semua tu mcm mana dia nk kencing, sebab tu bukan habitat dia,, bunyi mcm kelakar kan… tetapi kita jangan jadi mcm anjing ni plak, biarlah dimana sekalipon org hantar kita bekerja, biarlah di bahagian mana sekali pon kita diarah bekerja, biarlah di syarikat mana sekali pon, biarlah dengan siapa pon kita bekerja,, kita haruslah berani suaikan diri agak kita tak budah disingkarkan dan mudah bergaul dengan banyak org.
ini pulak cerita seekor babi,
pada satu hari, raja rimba buat satu pertandingan karoke,, hebat dlm hutan pon ada karoke,, ramai binatang sertai pertandingan ini, bila arnab bernyayi lagu dangdut 100 persen, ramai yg tepok tangan, bila monyet karok lagu rock cinta kain putih,, bila tikus nyayikan lagu balada gadis dan bunya,, ramai yg bersorak keriangan,, bila smpai giliran babi, ramai yg terdiam.. n marah2, baling botoi,, kenapa?.. nk tau tak dia nyayi lagu apa?... dia dendangkan lagu KITA SERUPA… sapa yg serupa dgn babi?... msti smua xmau kan… mcm tu jugak lah kita,, memang lah kita Nampak rambut sama hitam, tetapi hati lain2,, jadi jangan kita terlalu yakin dengan orang di sekeliling kita, walaupon Nampak baik,, tu belum tentu lagi menjamin kebaikan seseorang, kadang2 nampak baik tetapi kaki pecah amanah.. mcm mna 2.. so jangan terlalu percaya…
anjing dah babi pon dah,, ni kisah HELANG pulak,, 
helang ni ada 2 jenis, satu helang merah iairu kawi dan lagi sat utu helang hitam, cuba kita lihat helang.. dia terbang tinggi ke atas,, dan bila duduk gaya dia mcm gagah mendada ja.. tetapi bila dia nk makan dia akan turun ke bawah jugak akhirnya, mcm lah kita, walaupon kita orang atasan, bangga, pangkat tinggi2,, tetapi kalau xda orang bawahan xkan kita mampu capai semua tu,
aiiiii khusyuk dengar smpai terlena,, bagus betoi..


Fikir2kan lah ~~ dan selamat Berubah..